Tmaindt hozzszls
|
2008.07.14. 13:32 - |
dvzlk mindenkit, aki ide ltogatott! Tudom, hogy ez a tma nem mindenkit rdekel, de aki mr kapcsolatba kerlt civil szervezetekkel, az fel tudja mrni annak jelentsgt, hogy mennyire fontos egy prtnak a „civil kapcsolat”.
Persze, mint mindenben, itt is nagy szksg van a mrtkletessgre. Nem j, ha egy prt arisztokratikusan elzrkzik a civilektl, de az sem j, ha rtelepszik. (Mindkt esetre mindnyjan ismernk pldkat.) Ezt a kzputat megtallni nagyon fontos megtallni a prtoknak, fleg az olyan kis prtnak, mint amilyen az SZDSZ…lett.
Ha ilyen szempontbl vgignzzk az SZDSZ trtnett, azt ltjuk, hogy a rendszervlts idejn a kedvez helyzet s az elvek tallkozsa miatt az SZDSZ s a civil szervezetek szinte spontn kapcsolata alakult ki. Ez a kapcsolat tbb-kevsb lt a Demokratikus Charta megalakulsa s mkdse idejn, de kedveztlenl alakult az SZDSZ els koalcis kormnyzsa alatt. Az 1998-as parlamenti vlasztsok elvesztsben s az SZDSZ gyengbb vlasztsi eredmnyben rsze volt ennek a meglazult kapcsolatnak is.
Gondoljunk arra, hogy bevlt Lengyel Lszl korbbi jslata; az SZDSZ kis prt lett, mg a FIDESZ npszersge jelentsen megntt! Ebben az idben olvastam egy elemzst Csizmadia Ervin politolgustl, aki szerint a FIDESz a civil szervezetek fel sok gyenge ktst ptett ki, mg az SZDSZ-nek kevs civil szervezettel volt szoros kapcsolata. Most ezt az rst nem talltam, de itt van egy msik, ugyancsak 1998-bl:
„sszegezve azt mondhatjuk teht: nincs okunk tagadni, hogy a politikban kitntetett szerepet jtszanak a politikai hlzatok. Szerepnvekedsk alapvet oka persze a politika professzionalizldsa, de a kormnyzatok kihvsaira adott gyors reakci szksgessge is. A prtok elssorban akkor nylnak a hlzati „fegyverhez”, ha a kormnyzat helyzeti elnyvel szemben keresnek versenyelnyket. Ezrt azt a prtot tekinthetjk sikeres prtnak, amelyik nem pusztn csak elvi hvei mozgstsra kpes. Taln nem vletlen, hogy az a kt prt ll a npszersgi listk ln, amelyek a legtbb gyenge ktssel rendelkeznek. Az MSZP s a Fidesz nagyon hasonltanak egymsra abban, hogy mindkett sok, tle ltszlag tvoli trsadalmi csoportot kpes mozgstani. Az SZDSZ meglehetsen szerny npszersge pedig azzal is indokolhat, hogy a prt elvi liberalizmusa kevss tud tlterjeszkedni az elvi liberlisok krn.”
a Frum Kisebbsgkutat Intzet publikcija (1998)
Csizmadia Ervin:
Prtok s politikai hlzatok
______________________________________________________________________
Itt mr mentsget is tall az SZDSZ-nek; az elvi liberalizmust! Szerintem a liberlis alapelvekhez val szigor ragaszkods mellett a prt meg kell hogy tallja az utat az olyan civil szervezetek fel is, amelyek a trsadalom legfontosabb problmival foglalkoznak, mint pl. a szegnysg, a munkanlklisg, az emberi jogok, stb.
Ezekrl kellene a tovbbiakban „beszlgetni” vitatkozni, de termszetesen lehet vitatni az itteni bevezetben lert llspontomat is.
|
[31-12] [11-1]
Biztos flrerthet voltam. Nem nzem n le a Horgszok Egyeslete tipus szervezeteket. Van is tagsgom hasonlban, amit fontosnak tartok. Csak ezek a -nevezzk akkor hobby egyesleteknek,- szervezetek a trsadalmi letre nincsenek rdemi befolyssal. Ami persze nem baj, hiszen nem is ez a dolguk.
Magam is azt mondom, hogy Gyurcsny fordtva l a pacin. Nem a prtoknak kell megszltaniuk a civilszervezeteket, hanem inkbb fordtva, a civileknek kell megszltaniuk a prtokat s inkbb a prtok csatlakozzanak civilkezdemnyezsekhez, mint fordtva.
De ez sem fekete-fehr, igen-nem jtk. Mert ezt mondom a Gyurcsny fle jabb szi oneman showra, viszont kzben azt mondom, hogy az SZDSZ-nek a jelenleginl jval intenzivebb kapcsolatot kne kiptenie az rdemi civilszervezetekkel s elindtani velk egy prbeszdet. |
n mskppen sorolnm a civil szervezeteket. Ha szorosan vesszk, akkor csak ktfle civil szervezetrl beszlhetnk; egyesletrl s alaptvnyrl.
Ha a prtokhoz val kapcsoldst nzzk; akkor vehetjk ..mondjuk..0 %-tl 90 vagy 100 %.ig. Taln a 0 helyett 10 %-kot kellene rni, ha azt is figyelembe vesszk, hogy az alaptk, a tagok, ill. a kurtorok kzt valsznleg mindg vannak prttagok, deht ez termszetes s ezt mg nem tekintem prtfggsgnek.
Amit tingli-tanglinak nevezel, olyan tnyleg van. n inkbb hobby szervezeteknek s nem becslnm le azokat sem, mert az embereknek szrakozsra, kikapcsoldsra is szksgk van s jobb, ha ezt civil szervezetek biztostjk, mintha az llam.
Ma volt egy rdekes beszlgets a Klub Rdiban. Arrl folyt a vita, hogy Gyurcsny Ferenc megszlthatja-e a civil szervezeteket, hogy vegyenek rszt a gyllet elleni tntetsen. n Vsrhelyi Mrival rtek egyet, hogy nem a prtok dolga megszervezni a civil szervezeteket-legyen sz brmely nemes clrl is. Errl rhatnk bvebben, de megvrom a vlemnyeiteket...meg j ks is van mr. |
Erzsikm!
Nagyon nem egyszer tma ez. Persze magam is sarktottam a vlemnyemet, mert egy frum nem alkalmas fellet s terep ahhoz, hogy rszletesen mindent meg tudjunk rajta keresztl beszlni.
A civilszervezeteket kvetkez kategrikba sorolnm:
- szlssges szervezetecskk, minimlis tagltszmmal
- prtok ltal ltrehozott lcivilek /+pnztrca szervezdsek/
- prtoktl ersen fgg civilszervezdsek
- tingli-tangli szervezetecskk
- szakszervezetek, szakmai szvetsgek, alaptvnyok
- rdekvd szervezetek
Az utbbi kett az amivel pozitv rtelemben rdemes foglalkozni. Utna nztem, tbb mint 50 ezer civilszervezet van bejegyezve. Eszmletlen szm ez. A tbbsgt nem az ltalam tmogatand utols kett adja. Na ez az egyik nagy baj szerintem.
A szlssges szervezetek ltal ltrehozott magamutogat szervezetecskkkel nem szabad s nem is rdemes foglalkozni. Ezeket bizonyos szempontok miatt, magamban trsadalmi paraiztknak nevezem. Van ilyen nem is kevs sajnos a Kdr Jnos Trsasgtl egszen a Magyar lettr Krig. No meg a trsulsaik.
A prtok ltal ltrehozott civilszervezeteknek tbb szerepe van. Az egyik jellemz, a prt szmra val pnz tments. A prt vagy politikusai szmra. A msik feladatuk, mint amire a PCS-ket is kitalltk Orbnk, hogy elvgezzk helyettk a piszkos munkt. Pluszben pr s propaganda szempontjbl ezek az adott prt szmra hozhatnak politikai hasznot. Ezekkel sem igazn tudsz semmit kezdeni, mert a prtok irnytsa alatt llnak, fggetlensgk ltszlagos.
A prtoktl fgg szervezetek sem fggetlenek, gy azokkal sem igazn lehet rdemben mit kezdeni politikai vagy trsadalmi szempontokbl.
A tingli-tangli szervezetek alatt rtem pldul a Horgszok Egyeslett, ami biztos fontos s j a horgszoknak , hogy ltezik, de a trsadalmi folyamatokra nincs semmi rdemi hatsuk.
A szakszervezetek s alaptvnyok kztt sem tiszta a kp, hiszen ezek mgtt is nem ritkn prtrdekek llnak. Nagyon kevs a valban fggetlen. Az alaptvnyok esetben, sokszor cgek pnzmosodi sok esetben. Teht mg ez a kr is elg nehezen szedhet szt.
Nem clom leszlni a civilszervezeteket. Nagyon nem clom, hiszen a magam rszrl, rendkvl fontosnak tartom mkdsket. A normlis, valban fggetlen szervezeteknek. Pont az, hogy ebben a tmegben k alkotjk a hatrozott kisebbsget, radsul pont a tnyleges civilek azok, akik nem is igen kapnak llami segtsget a mkdskhz, nagy baja ennek az orszgnak. Komoly cselekvsi programra volna szksg annak rdekben, hogy a helyzet itt vltozzon. Sok minden mlik az llamon ebben. s itt az SZDSZ-tl nagyon hatrozott rdemi lpseket vrok el. De van felelsgk maguknaka civileknek is, mert meg kne tanulniuk sszefogni s az amerikai mintra pl cocusokat felpteni. / Lehet nem helyesen rtam le a cocust. / |
Julcsinak: Ksznm, hogy beidzted Lvai Katalink rst , mg tanulmnyoznom kell.
Rzsa Misi hozzszlsra vlaszolva: Igazat adok abban, hogy nagyon ers a ksrts a civil szervezeteknek a prtok holdudvarba kerlni- errl a korbbian rtunk mr-de azrt szerintem Misi, tl egyoldalan ltod, ha a civil szervezetek minden problmjt ezzel magyarzod. Sokfle ok van, ez az egyik, de nem minden. (Egyszer majd leszek olyan szernytelen, hogy sajt cikkemet is beidzem...)
Azt sem gondolom, hogy a civil szervezek elhalnak, legfeljebb nem fejldnek gy s ltalban nincs annyi szerepk, minrt ahogy a rendszervlts idejn -joggal- elvrtunk.
Az SZDSZ eddigi szereprl...s hogy mit vrok tle... majd ksbb rok, br az utbbit nagyvonalakban mr a tma felvezetsben lertam: Figyeljen mg jobban gy ltalban a civilek problmira s ptsen ki sok civil szervezettel laza kapcsolatokat..
|
A legnagyobb problma itt az, hogy gyakorlatilag nincs fggetlen civil trsadalom. A civilszervezetek j rszt vagy prtok hoztk ltre, vagy azok prtokhoz kapcsoldnak. A bejegyzett civilszervezetek j rsze pedig nem is mkdik. Na meg ott vannak a maroknyi szlsjobbost vagy szlsbalost tmrt kis csoportosulsok.
A civilszervezetek trsadalma vegetl. rdemben nincs kzttk prbeszd, nem tudjk megfelelen kifejteni rdekvd tevkenysgket. Zavaros a tmogatsi rendszerk is s nagyon mlyen, az alapoknl van az egsz dolog elrontva. A hatalom legersebb kontrolljt a civilszervezeteknek kne gyakorolniuk. De a hatalom nem akarja, hogy kontrolllhat legyen, ezrt a civilszervezdseket tudatosan nyomta el s mondjuk ki, j rszket zllesztette le.
Nagyon fontos lenne, hogy ltrejjjn egy ers s komoly tudssal br civil trsadalom. Az SZDSZ-nek ennek rdekben lehetne mit tennie. |
Ksznm, hogy beidzted! Igen, a tovbbi megllaptsaival is rszben vagy egszen egyetrtek.
gy pl:
"Magyarorszgon ppen fordtott a helyzet: az llam igen kevs pnzgyi forrst juttat a civil szervezeteknek (az llami tmogats bevteleiknek csupn huszonegy szzalkt jelenti), de ezt a keveset is "clzottan" az eros befolysols ignyvel nyjtjk."
Nem ll rendelkezsemre statisztika az elmlt vekrl, de felttelezem, hogy ez a megllapts most is rvnyes.
Vagy - a cikk utols mondata :
"A hazai civil trsadalmi szervezetek, mozgalmak helyzete problematikus: egy alapvetoen dezintegrldott trsadalomban, rossz trtnelmi rksggel a htuk mgtt kell rdekazonossgokat tallniuk a trsadalmi szereplok kztt, s megsznik a szolidarits hljt. De a nagy trsadalmi mozgsok, kataklizmk lezrulta utn ez mr taln nem remnytelen feladat."
Azt hiszem, a nagy trsadalmi mozgsok mg nem zrultak le. De most lnk s azt gondolom, hogy neknk, akik valamilyen mdon szerepli vagyunk a civil trsadalomnak , ktelessgnk mindent megtenni, hogy minl hasznosabban, valban a trsadalom rdekben cselekedjnk.
|
Igen, egyetrtek Szalai Erzsbetnek az idzett S-cikk utols bekezdsben tett megllaptsval, mi szerint
"....Vagyis alapvetoen az elso trsadalom viszonyait - ezen bell hatalmi viszonyait - stabilizl szerepet tlt be. Msrszt ezzel sszefggsben azok a civil szervezodsek - belertve a szakszervezeteket is -, amelyek sajtos cljaik elrse rdekben a hatalmi centrumok valdi ellenorzst vagy befolysolst tuzik ki clul, knytelenek betagozdni valamelyik politikai prtnak legalbbis a holdudvarba...."
Sajnos, ez gy van, illetve mg gyebben. Legalbbis mr a rendszervlts utni els vekben, teht az 1990-es vek elejn azt tapasztaltam, hogy hogy mg a leginkbb humanitrius clokat szolgl civil szervezetek is tbb-kevsb betagozdtak. (Igaz, az ilyen szervezetek is legalbbis befolysolni akarjk a hatalmi centrumokat, pl. a trvnyalkots terletn...)
Ha a szakszervezeteket is a civil szervezetek kz soroljuk-br szkebb rtelemben szerintem nem azok -nluk lttuk a legjobb pldkat a 90-es vek elejn ltrejtt un. szakszervezeti tmrlsekben. Abban az idben mindenki tudta , hogy MSZOSZ= MSZP, Munkstancs= MDF, Liga= SZDSZ , hogy csak a legnagyobbakat emltsem. (Szerny szemlyem abban az idben a Mrnkk s Technikusok Szabad Szakszervezetnek egyik alaptja volt s rnk az FKGP "vetett szemet", mivel rjtttek, hogy nekik mg nincs orszgos szakszervezetk.;-))
Ksbb ezek az les hatrok elmosdtak, mint ahogy a prtok is vltoztak elvek s npszersgek tekintetben is.Az "igazi" civil szervezetekre visszatrve kt megllaptst tennk a mai viszonyokra, mindkett elg sajnlatos:
1. A prtokhoz val kapcsolds-ha nem is ltalnos, de- most is elg gyakori
2. Klnbz-most nem rszletezett- okok miatt a kisebb szervezetek mkdsi felttelei romlottak. |
A Civil kapcsolatok tmakrben keresglve bukkantam az albbi cikkre.Szerzje Szalai Erzsbet szociolgus,az MTA Polita s Trsadalomtudomnyi Intzetnek tancsadja-akinek legtbb irsa a globalizci-ellenes harc tmjban irdik.Igaz ez az irs,kicsit rgebbi:-az s-ben jelent meg 2003-ban-mgis taln rdemes elolvasni a cikk 2.rszben a magyar civiltrsadalomrl irottakat.
Magyarorszgon a civil trsadalom fogalmnak, az ltala jelzett jelensg felmutatsnak renesznsza az llamszocializmus legradiklisabb kritikjt megfogalmaz demokratikus ellenzk tevkenysghez ktodik. Az elso zben 1981-ben megjeleno illeglis Beszlo bevezeto rsban a szerkesztosg a kvetkezokppen hirdeti meg az j lap funkcijt, feladatait: "A Beszlo rendhagy esemnyekrol fog beszlni: egy-egy szemly vagy tbb ember egytt tlpi a hatalom s az alattvalk kztti rintkezs szoksszablyait, ellenszegl a srelmes parancsnak, jogokra hivatkozik, nyomst gyakorol feljebbvalira. (...) Szeretnnk utnajrni, mi kszteti oket a viselkedsi rutin feladsra. Megtudni, milyen eszkzket vet be a felsobbsg, hogy visszazkkentse a gpezetet rendes kerkvgsba. Hogyan zajlik le a konfliktus a kt fl kztt. Hogyan reaglnak a kvlllk a szokatlan esemnysorra. (...) Szeretnnk, ha ezek a tapasztalatok nem vesznnek el, s tbbet tudnnak egymsrl azok az emberek, akik ilyen trtnetek szereploi voltak vagy lehetnek."
Tekintettel arra, hogy a demokratikus ellenzk eme korai korszakban nem gondolt a fennll politikai rendszer gykeres megvltoztatsra - vagyis nem j politikai prt ltrehozsn munklkodott -, eme kldets megfogalmazsa nem volt ms, mint programads a monolit hatalmi struktrkkal szemben hat civil trsadalom megszervezsre.
Nem sokkal ksobb Hankiss Elemr lerta a msodik trsadalom jelensgt, s kidolgozta a msodik trsadalom fogalmt. Hankiss hangslyozta, hogy ez nem azonos a civil trsadalommal: "a civil trsadalom mechanizmusai, struktri, intzmnyei a msodik trsadalmon bell sem fejlodtek, fejlodhettek ki, mert rendkvl nagy volt itt a klso nyoms, s gy a civil trsadalomnak ebben a szfrban is csak egy-egy tredkes eleme, spadt ksrlete, "mintha-lte" figyelheto meg." Hankiss teht rendkvl trkeny helyzetunek, csekly jelentosgunek tlte meg a civil trsadalom jelenltt ebben a korszakban.
Mgis, amikor cmszavak segtsgvel sszehasonltja egymssal az elso s msodik trsadalmat, mintha ellentmondsba keveredne nmagval. A cmszavak a kvetkezok: elso trsadalom: egynemusg, diffuzits, atomizltsg; vertiklis szervezods; lefel ramls; csaknem teljes llamostottsg s centralizltsg; eros ideologizltsg; a nyilvnossg ltal reflektlt, lthat szfra; legitim, ideolgiailag s politikailag elfogadott szfra. Msodik trsadalom: differencilds s integrlds; horizontlis szervezods; felfel ramls; az llamostottsg hinya, decentralizltsg; a nem ideologizlt szfra; ellenideolgik szfrja; az elso nyilvnossg ltal nem vagy csak tredkesen reflektlt, nem vagy csak homlyosan lthat szfra; illegitim, illetve bizonytalan legitimcij szfra.
Hankiss valsznuleg idealizlta a civil trsadalom modelljt. A felsorolt ismrvek elso csoportja ugyanis egyrtelmuen a civil trsadalom jellemzoit szedi egy csokorba - a msodik csoportban felsorolt jellegzetessgek pedig ppen a magyar (s kzp-kelet-eurpai) civil trsadalmak sajtossgai voltak. Ez a megkzelts pedig annl is inkbb elfogadhat lehet, mivel korbban igyekeztem tisztzni: a civil trsadalom erosen "relatv" jelensg, ideltipikus formjban valsznuleg egyetlen trsadalom egyetlen korszakban sem ltezett.
llspontom altmasztshoz hozztartozik annak megemltse, hogy korbbi munkimban mr kritika trgyv tettem Hankiss elmlett. Abbl a szempontbl, hogy empirikus tapasztalataim alapjn mesterkltnek reztem a kt trsadalom merev elklntst. Szerintem a msodik trsadalom szervesen benne foglaltatott az elsoben, egyszerre jelentette annak fogaskerekeit - s a rajta val tllps trsadalmi-hatalmi httert. (Vagyis az elklnts csak nzopont krdse volt - mintha egy bonyolult felptsu, ttetszo kristlyt klnbzo szgbol nztnk volna.) Csak egy - de taln a legfontosabb - pldt emltve: az llamszocialista viszonyok meghaladst tudatlanul is elokszto trsadalmi ellenelitek (a kso kdri technokrcia, a demokratikus ellenzk s az jreformer rtelmisg) egyszerre voltak az elso trsadalom hatalmi szerkezetnek s a msodik trsadalomnak - civil trsadalom - szlttei.
Hankiss 1984-ben szletett elmlete mindazonltal jelzs rtku. Az rzkeny szerzo valjban azt a trsadalmi folyamatot sejteti, vetti elore, hogy a politikai rendszervltshoz kzeledve a civil trsadalom elkezdi kiszakadst az elso trsadalombl. Az 1980-as vek msodik felben a trsadalmi ellenelitek kezdenek tbb-kevsb intzmnyesen is megszervezodni, s egyre nyltabban artikulljk cljaikat, programjaikat - sajtos rdekeiket. Ezzel prhuzamosan - de ettol termszetesen nem fggetlenl - a trsadalom ms csoportjaiban is civil mozgsok vlnak rzkelhetov, sorra alakulnak a "szabadsg kis krei" - klubok, krk s ms ntevkeny trsadalmi kezdemnyezsek. A folyamat a politikai rendszervltst kzvetlenl megelozo idoszakban ri el cscspontjt.
Az llamszocializmus szocializcis rksgeknt azonban az alulrl elindul, spontn civil mozgsok erejket tekintve elenysznek a trsadalmi ellenelitek ltal mozgsba hozott erokhz kpest. Ez az alapveto oka annak, hogy a rendkvl rvid ido alatt kialakul s megszilrdul j politikai trsadalom szinte a teljes civil trsadalmi potencilt magba szippantja - a rendszervlts irnyt befolysolni kvn spontn civil mozgsok hamar elhalnak, vagy (ami ugyanaz) rszv vlnak a politikai trsadalomnak (errol szl a munkstancs-mozgalomrl rott 1993-as monogrfim), a korbbi trsadalmi ellenelitek pedig egy szempillants alatt az j politikai trsadalom szerves rszv, sot vezeto erejv vlnak.
Vass Lszl adatai szerint 1989 s 1992 kztt magukat civilnek nevezo szervezetek szma megktszerezodik, egy hrom vvel ezelotti adat szerint szmuk meghaladja az tvenezret. Ezen adatok alapjn mintha a civil trsadalom kiterjedsnek lennnk tani. Ugyanakkor egyrszt azt tapasztaljuk, hogy ezen szervezodsek zme nem lp fel olyan ignnyel - de foknt nincs is r lehetosge, ereje -, hogy valban kzvettsen "a trsadalom" s "a hatalom" kztt - dntoen szolgltati funkcikat lt el, nem akar, de foknt nem kpes felfel, a hatalmi centrumok fel brminemu nyomst gyakorolni, kihvst megfogalmazni. Vagyis alapvetoen az elso trsadalom viszonyait - ezen bell hatalmi viszonyait - stabilizl szerepet tlt be. Msrszt ezzel sszefggsben azok a civil szervezodsek - belertve a szakszervezeteket is -, amelyek sajtos cljaik elrse rdekben a hatalmi centrumok valdi ellenorzst vagy befolysolst tuzik ki clul, knytelenek betagozdni valamelyik politikai prtnak legalbbis a holdudvarba. Vgl szmos esetben tapasztalhat, hogy nmagukat civilnek nevezo szervezodsek, mozgalmak valamely politikai prt, vagy egyenesen az llami brokrcia kezdemnyezsei, iniciatvi alapjn jnnek l |
dvzlk mindenkit, aki ide ltogatott! Tudom, hogy ez a tma nem mindenkit rdekel, de aki mr kapcsolatba kerlt civil szervezetekkel, az fel tudja mrni annak jelentsgt, hogy mennyire fontos egy prtnak a „civil kapcsolat”.
Persze, mint mindenben, itt is nagy szksg van a mrtkletessgre. Nem j, ha egy prt arisztokratikusan elzrkzik a civilektl, de az sem j, ha rtelepszik. (Mindkt esetre mindnyjan ismernk pldkat.) Ezt a kzputat megtallni nagyon fontos megtallni a prtoknak, fleg az olyan kis prtnak, mint amilyen az SZDSZ…lett.
Ha ilyen szempontbl vgignzzk az SZDSZ trtnett, azt ltjuk, hogy a rendszervlts idejn a kedvez helyzet s az elvek tallkozsa miatt az SZDSZ s a civil szervezetek szinte spontn kapcsolata alakult ki. Ez a kapcsolat tbb-kevsb lt a Demokratikus Charta megalakulsa s mkdse idejn, de kedveztlenl alakult az SZDSZ els koalcis kormnyzsa alatt. Az 1998-as parlamenti vlasztsok elvesztsben s az SZDSZ gyengbb vlasztsi eredmnyben rsze volt ennek a meglazult kapcsolatnak is.
Gondoljunk arra, hogy bevlt Lengyel Lszl korbbi jslata; az SZDSZ kis prt lett, mg a FIDESZ npszersge jelentsen megntt! Ebben az idben olvastam egy elemzst Csizmadia Ervin politolgustl, aki szerint a FIDESz a civil szervezetek fel sok gyenge ktst ptett ki, mg az SZDSZ-nek kevs civil szervezettel volt szoros kapcsolata. Most ezt az rst nem talltam, de itt van egy msik, ugyancsak 1998-bl:
„sszegezve azt mondhatjuk teht: nincs okunk tagadni, hogy a politikban kitntetett szerepet jtszanak a politikai hlzatok. Szerepnvekedsk alapvet oka persze a politika professzionalizldsa, de a kormnyzatok kihvsaira adott gyors reakci szksgessge is. A prtok elssorban akkor nylnak a hlzati „fegyverhez”, ha a kormnyzat helyzeti elnyvel szemben keresnek versenyelnyket. Ezrt azt a prtot tekinthetjk sikeres prtnak, amelyik nem pusztn csak elvi hvei mozgstsra kpes. Taln nem vletlen, hogy az a kt prt ll a npszersgi listk ln, amelyek a legtbb gyenge ktssel rendelkeznek. Az MSZP s a Fidesz nagyon hasonltanak egymsra abban, hogy mindkett sok, tle ltszlag tvoli trsadalmi csoportot kpes mozgstani. Az SZDSZ meglehetsen szerny npszersge pedig azzal is indokolhat, hogy a prt elvi liberalizmusa kevss tud tlterjeszkedni az elvi liberlisok krn.”
a Frum Kisebbsgkutat Intzet publikcija (1998)
Csizmadia Ervin:
Prtok s politikai hlzatok
______________________________________________________________________
Itt mr mentsget is tall az SZDSZ-nek; az elvi liberalizmust! Szerintem a liberlis alapelvekhez val szigor ragaszkods mellett a prt meg kell hogy tallja az utat az olyan civil szervezetek fel is, amelyek a trsadalom legfontosabb problmival foglalkoznak, mint pl. a szegnysg, a munkanlklisg, az emberi jogok, stb.
Ezekrl kellene a tovbbiakban „beszlgetni” vitatkozni, de termszetesen lehet vitatni az itteni bevezetben lert llspontomat is.
|
[31-12] [11-1]
| | |
|